Bekkenbodemtherapie

De bekkenbodem

De bekkenbodem is een spierlaag onderin het bekken die de blaas met de urinebuis, de baarmoeder met de vagina en de endeldarm ondersteunt.
Die bekkenbodem-spieren zorgen ervoor dat urine en ontlasting losgelaten of opgehouden kunnen worden. De spieren dragen bij aan de stabiliteit van het bekken. Ook hebben ze een functie bij seksualiteit.
Functioneren de bekkenbodemspieren niet goed, dan kan dat tot problemen op deze gebieden leiden. Pijn in de onderbuik, in de bekkenbodem of bij het stuitje of schaambeen komen hierbij ook voor. Lage rugpijn en bekkenpijn kunnen ook veroorzaakt worden door niet goed functionerende bekken- en bekkenbodem-spieren.

Bekken-bodem-therapie kan ingezet worden bij:
■  ongewild verlies van urine en/of ontlasting (incontinentie)
  niet te onderdrukken aandrang om te plassen en of te ontlasten,
    veel te vaak plassen
  moeizaam kwijt kunnen van onlasting (opstipatie)
  verzakkingsklachten van blaas, baarmoeder of darmen
  pijnklachten in onderbuik / bekken / onderrug
  ondersteuning voor of na operaties in de onderbuik
    (gynaecologische, urologische of colorectale operaties)
  bekkenpijn en lage rugklachten in de periode rond de zwangerschap of
    bevalling
  begeleiding van zwangeren gericht op preventie van bekkenpijn en
    bekkenbodem-dysfuncties

Incontinentie
Incontinentie is het ongewild verlies van urine en/of ontlasting. Er is meestal sprake van urine-incontinentie. De hoeveelheid urineverlies kan bij iedereen verschillen: een druppeltje, een scheutje, een straal of zelfs een hele plas. Het komt op alle leeftijden voor, hoewel de ouderen er meer last van hebben.
Incontinentie begint vaak met een 'klein ongemak', u verliest zomaar een paar druppels urine. Gewoon als u lacht, bukt, iets optilt, tijdens het hoesten, bij onverwachte bewegingen of terwijl u aan het sporten bent.
Door het ongewild verlies van urine kunt u zich onzeker gaan voelen. Misschien gaat u wat minder vaak de deur uit of stopt u met sporten. Dat is begrijpelijk, maar eigenlijk niet nodig. Hoewel de meeste mensen niet gemakkelijk over hun incontinentie praten, is het juist vaak goed te behandelen. Raadzaam is uw urineverlies met uw huisarts of fysiotherapeut te bespreken. Na behandeling kunnen uw klachten afnemen of zelfs verdwijnen.

Er zijn verschillende oorzaken mogelijk die invloed hebben op het ontstaan van incontinentie-klachten. Onder andere fors overgewicht, zwangerschap en bevalling. Ook veel en zwaar hoesten of de overgang kunnen invloed hebben, net als operaties aan buik, bekken of prostaat. Soms hangt de incontinentie samen met medicijngebruik, gynaecologische aandoeningen of psychische factoren zoals onderdrukte emoties (verdriet, angst of boosheid), spanningen of een zware mentale belasting. Dit kan tot gevolg hebben dat de bekkenbodemspieren niet meer adequaat functioneren.

Wat kan de fysiotherapeut voor u betekenen?
Samen met de fysiotherapeut leert u de spieren van de bekkenbodem te voelen en bewust aan te spannen en weer te ontspannen.
Omdat u de spieren van de bekkenbodem niet kunt zien is het soms moeilijk om ze goed te gebruiken en te oefenen. Het hangt af van de aard van de klachten welke oefeningen u leert. De fysiotherapeut adviseert u over ademhaling, houding en beweging, drink en toiletgedrag.
Ook leert u bewust (plotselinge) verhoging van de buikdruk op te vangen.
Oefentherapie voor de bekkenbodemspieren in combinatie met voorlichting en advies vormt de basis van de fysiotherapeutische behandeling. De meeste mensen bereiken relatief snel en eenvoudig een goed resultaat, bij sommigen lukt dat niet helemaal.

Bij complexere klachten kan een verwijzing naar een bekkenfysiotherapeut nodig zijn. De bekkenfysiotherapeut kan voor onderzoek en behandeling een inwendig onderzoek uitvoeren en gebruik maken van een EMG-meting, electrostimulatie en echografie.

UA-37163849-1